Jabatan Komunikasi Korporat (JKK) Universiti Utara Malaysia atau dahulu dikenali sebagai Unit Komunikasi Korporat diwujudkan sekitar tahun 2000 menggunakan nama sebagai Unit Perhubungan Awam.
Pada tahun 2009, Unit Perhubungan Awam dinaiktaraf kepada nama Jabatan Perhubungan Awam sehingga tahun 2010, ditukar kepada Unit Komunikasi Korporat (UKK) di bawah Jabatan Canselori.
Pada 2024, Unit Komunikasi Korporat telah dinaiktaraf sebagai Jabatan Komunikasi Korporat setelah diputuskan dalam mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah Universiti (LPU) penghujung 2023 dan telah beroperasi secara sendiri tanpa Jabatan Canselori.
Setelah melalui pelbagai fasa peralihan serta kakitangan yang terlibat, seiring dengan pembangunan berterusan di universiti bagi mengukuhkan lagi fungsi, seterusnya berperanan memperlihatkan jenama UUM di persada nasional dan antarabangsa.
Justeru, penstrukturan semula JKK dilakukan selaras dengan peningkatan status UUM kepada universiti ternama di mana ia dibahagikan kepada sembilan unit yang diketuai Pengarah dan tiga Timbalan Pengarah.
Sembilan unit tersebut adalah:
1. Unit Pentadbiran dan Anjung Tamu
2. Unit Pengurusan Acara
3. Unit Imej dan Grafik Korporat (CIG)
4. Unit Media & Berita Digital
5. Unit Promosi
6. Unit Foto Media
7. Unit Penerbitan Korporat
8. Unit Penyelaras Bahasa Inggeris
9. Unifilm Studio
Hari ini, Jabatan Komunikasi Korporat UUM terus berkembang dengan kekuatan staf seramai 44 orang bagi memperkukuhkan lagi nama UUM dalam pelbagai bidang dan ia sinonim dengan tagline UUM iaitu ‘Universiti Pengurusan Pintar dan Lestari’.